Forrás: Unsplash

Pár napja a belvárosba járva az elegáns üzletek és irodaépületek között megbújva felfedeztem egy picike üzletet. Nem is üzlet volt, hanem egy apró műhely, ahol egy cipész szorgoskodott. Szívet melengető érzés volt bekukucskálni az üvegfelületen és figyelni a bent szorgoskodó szakembert. Manapság a cipők sarkalása, javítása, kiment a divatból. Nem azért, mert nem lenne rá igény, hanem valószínű azért, mert nincs rá szakember. Hiányzik a mester, vagy talán ha mégis van, akkor a néhány száz forintos javíttatásból nem futná a nagyon drága bérleti díjra és adókra.

Így aztán ha egy méregdrága cipő kilyukad, vagy megsérül, akkor megy a kukába. Sajnos így van ez a szolgáltatás más területein is.

Mi nem javíttatunk és nem cserélünk, hanem kidobjuk.

Az igazi kreatív szakember hiányát azonban a zsebünk bánja.

Nemrég a saját bőrömön tapasztaltam meg, milyen áldás is egy jó szakember. Történt ugyanis, hogy meghibásodott a  kombi cirkó készülékünk. Nagyon kellemetlen tud lenni így a fűtési szezon kezdetén, ha az embernek hideg lakásba kell megérkeznie, és ha zuhanyozni is csak hideg vízben tudsz. Nosza, megindult a szakember keresés, ismerősök ajánlásai alapján három szerelővel beszéltünk meg időpontot, hogy kijön és megnézi, mit tud tenni.

Az első szakember meg se nézte a készüléket, elmondta, hogy ő javítással nem foglalkozik, nekünk se érné meg anyagilag, mert azon az áron már új készüléket is vehetünk. Ő a cserét javasolja, ami persze tervezéssel, új engedélyek beszerzésével is jár. Ideális esetben egymillió forint….. igen!!!!!! egy millió forintból megoldható. Arra a kérdésre, hogy mikor kezdenék a munkát, fejét csóválva azt mondta, talán december végén hozzá tud látni, de ez sem biztos, mert nagyon sok munkája van. A gyomorgörcs ellenére mosolyogva kértünk egy árajánlatot. A másik vállalkozó ki se jött, nem is telefonált, egy nap szabadságunk bánta.  Aztán a jó sorsunk és egy nagyon kedves ismerősünk összehozott bennünket a  MESTERREL, aki türelmesen végighallgatta mi a probléma, majd szemrevételezte a beteg cirkót. Nem hókuszpókuszolt, nem sóhajtozott, nem csóválta a fejét. 

Pár perc vizsgálódás után azt mondta, hogy panelhibás, és hogy meg tudja javítani. Sőt egyéves garanciát is vállal a javítás után. Az ár a korábbi ajánlat tizedrésze volt. A mikor kérdésre – miután meglátta a lakásban szaladgáló gyereket – néhány napot mondott, elnézést kért, hogy nem azonnal, de nagyon sok munkája van. Az első látogatás után nem egészen egy hét telt el, amikor megjelent és kb. 40 perc múlva meleg volt a lakásban, a csapból is folyt a meleg víz. Összetakarított maga után, kedvesen kért egy kávét és azzal távozott, hogy jövő szeptemberben ő jelentkezik és az akkori tisztítás is benne van ebben az árban. És szerinte, ha minden évben kitisztíttatjuk a készüléket 10 évig biztosan működni fog.

Miután becsuktam mögötte az ajtót, azon gondolkodtam, hogy a gyermekkorom tele volt ilyen szakikkal. Mi nem cseréltük a készülékeket, hanem javíttattuk, hogy az akkori szerelők nem azt tanulták az iskolába, hogyan kell a számítógépes diagnosztikát használni, hanem a motor hangjából meg tudták állapítani mi a hiba….. és igen, nemcsak cserélni tudták az alkatrészeket, hanem javítani is. Jó, tudom, a technika fejlődik nincs is ezzel semmi baj, ez a fejlődés útja, ami óhatatlanul együtt jár a néha felesleges költekezéssel, pazarlással és a környezetszennyezéssel. Nem tudom ki hogy van vele, de nekem mindmáig jó érzés látni egy suszter műhelyt és találkozni egy szakemberrel, aki javítani is tud, nemcsak cserélni.

Elgondolkodtam azon, hogy tényleg az a fejlődés útja, hogy a javítással rendbe hozható használati tárgyakat a szemétbe dobjuk? Arról nem beszélve, hogy mi van azzal a kisnyugdíjassal vagy többgyermekes családdal, akiknek nincs egy milliója arra, hogy cirkót cseréljen vagy minden szezonban 20-30 ezer forintért vásároljon cipőt, ruhát stb. A tonnaszámra kidobott “szemét” megöli a környezetünket és szép lassan a jövőnket is!

Felteszem a kérdést, tényleg ilyen pazarlóan kell élnünk???


TOP10 írásainkat itt nézheted meg!

Ha szeretnél még a Pontblogon más bejegyzéseket is olvasni, itt megteheted.

Ha tetszett a bejegyzésünk, megoszthatod vagy lájkolhatod a tartalmat.


Hasonló témában írt bejegyzéseinket itt találod:

Máramarosi Gréta: Nagymamának lenni

Füredi Dóri: Értékelünk?

http://pontblog.hu/portfolio/imre-lili-mintak/A fogyasztói társadalom versus szakik. Ismerős?